Isnin, 19 Mac 2012

Puteri Bahagian Segambut

Puteri Bahagian Segambut


Kadiaq Keluar UMNO kerana Kecewa????

Posted: 19 Mar 2012 11:00 PM PDT



'Menteri Riben' - Itulah gelaran yang diberikan kepada Tan Sri Sheikh Fadzir ketika beliau menjawat jawatan dalam kerajaan dahulu. Semalam veteran UMNO ini bertindak keluar UMNO yang mana ianya menjadi topik bagi sesetengah blog pembangkang.

Sebelum ini Sheikh Fadzir Musibat lantang menuduh UMNO mengamalkan korupsi, nepotisme, kronisme dan salah guna kuasa sepanjang memerintah negara. Bila diteliti alasan yang dinyatakan ini bagi saya sungguh lucu kerana banyak pihak tahu bagaimana sikap Sheikh Fadzir 'Musibat' sepanjang beliau mempunyai jawatan dalam kerajaan serta di peringat Bahagian UMNO.

Malah ketika beliau menjawat jawatan dalam UMNO beliau salah seorang pemimpin yang tidak memberi ruang kepada orang muda yang berkelayakan untuk menonjol di peringkat Bahagian, sebaliknya jawatan penting semuanya diserahkan kepada adik-beradiknya.

Jawatan terakhir 'musibat' yang tak sedar diri ini adalah Menteri Penerangan dalam kabinet Pak Lah sebelum beliau melepaskan kerusi tersebut untuk adiknya iaitu Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir tetapi kalah ditangan Zulkifkli Nordin dari PKR (kini bebas).

Satu sikap kronisme yang diamalkan Kadir Sheikh Fadzir ketika dalam UMNO, UMNO Bahagian seolah-olah milik beliau dan anak-beranak...

Hentam UMNO Sebab Tanah?


Sebelum lantang kritik dan menyerang UMNO difahamkan Sheikh Fadzir Musibat kecewa selepas PM tidak memenuhi permintaan beliau berhubung sebidang tanah yang terletak di Shah Alam.

Difahamkan wang belasan juta ringgit diperlukan beliau untuk menyelesaikan urusan tanah tersebut yang mana jika tanah tersebut tidak terjual difahamkan ianya akan dirampas.

Ekoran kecewa PM tidak melayan, beliau mula menyerang PM DS Najib Tun Razak serta mengheret nama UMNO. Harapan beliau PM ataupun wakil memanggilnya untuk mengadakan satu perbincangan, tetapi sehingga kini permintaan tersebut tidak pernah dilayan oleh PM.

Kini beliau keluar UMNO dengan harapan Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim (PKR) memberikan 'insuran' khas kepada tanah miliknya agar ianya tidak dirampas oleh kerajaan negeri.

Jika benarlah dakwaan ini, bagi saya Kadir Sheikh Fadzir memang patut keluar dari UMNO malah jika beliau tidak keluar individu rakus dan tamak ini wajar dipecat saja dalam UMNO demi menjayakan agenda tranformasi yang dibawa oleh PM.


Cerita selanjutnya di BERSIH 3 SUKU

GODFATHER DAP Tunjuk Power

Posted: 19 Mar 2012 10:30 PM PDT



Karpal Singh betul-betul menyinga kali ini apabila Jawantankuasa Disiplin DAP mengambil keputusan membebaskan P. Ramasamy daripada tuduhan melanggar disiplin parti.

Pelik bin ajaib betul sikap Godfather DAP seorang ni, Disember tahun lepas, dia juga yang beria-ia mahu pertelingkahannya dengan Ramasamy diserahkan jawatankuasa tatatertib parti untuk diselesaikan.

Selepas berperang mulut dengan timbalan setiausaha agung DAP, P Ramasamy, pengerusi kebangsaannya, Karpal Singh berkata, beliau lebih suka krisis tersebut diselesaikan melalui saluran dalaman parti.
- Malaysiakini, 29 Disember 2011 -

Namun, bila keputusan tidak mengikut kehendak nafsunya sebaliknya memihak kepada Ramasamy, dia pula yang meloncat tak puas hati.

Sudah tabie agaknya, keadilan hanya di akui oleh Karpal hanya bila ianya memenuhi seleranya saja. Jika sebaliknya, selagi itulah dia akan melompat sambil mendabik dada dialah godfather dan dialah pembawa panji keadilan di seantero dunia.



Perang terbuka antara Karpal dengan Ramasamy sebenarnya hanyalah lanjutan daripada protes kecil kaum India terhadap Karpal SIngh & DAP yang sekian lama dilihat hanya mempergunakan sokongan masyarakat India untuk kepentingan politik saja.

Apabila kuasa sudah berada dalam tangan, pengorbanan kaum India di perkecilkan, tidak ubah umpama habis madu sepah dibuang.

Malah sejak wujudnya pertelingkahan terbuka antaranya dengan Ramasamy, telah ramai pemimpin & ahli DAP keturunan India yang dipecat atau digugurkan jawatan mereka hasil campurtangan Karpal Singh.
Termasuklah kes terbaru pengguguran empat orang ahli DAP yang menganggotai Lembaga Pembiayaan Hindu & Lembaga Rayuan Negeri.

Dalam pada itu, Bernama melaporkan Karpal Singh juga mengesahkan pemimpin tertinggi DAP mengambil keputusan untuk menggugurkan empat anggota parti, yang dilantik oleh Ramasamy yang juga adalah timbalan ketua menteri Pulau Pinang II, daripada Lembaga Pembiayaan Hindu dan Lembaga Rayuan Negeri dalam masa terdekat.

- Malaysiakini, 18 Mac 2012 -

Pantang kena dikritik, terus dikorek hingga ke lubang cacing mencari siapa saja yang bersekongkol menyokong P. Ramasamy, tiada yang akan terselamat.

Dulu pun, waktu wujudnya penentangan terbuka terhadap kepimpinan diktatorship Lim Kit Siang yang digerakkan oleh Wee Cho Keong, ramai pemimpin berkaliber DAP menjadi mangsa kerakusan kuasa Lim Kit Siang.

Segalanya dilakukan demi untuk mempertahankan kedudukan masing-masing dalam DAP.

Lim Kit Siang dengan agendanya meng 'dinasti' kan DAP begitu juga Karpal dengan gerakan untuk meletakkan anak-anaknya dalam kepimpinan pusat parti.

DAP yang gah bercakap soal kebebasan bersuara, hak menyuarakan pendapat akhirnya menjadi parti anak beranak yang hanya sesuai di ikuti oleh pak turut dan pak sanggup.

Corat-coret Pelancaran Jentera UMNO Wilayah Persekutuan

Posted: 19 Mar 2012 06:11 PM PDT


Pelancaran Jentera UMNO Wilayah Persekutuan
Tarikh : 18 Mac 2012, Ahad
Masa : 8.00 pagi - 1 tengah hari
Tempat : Stadium Titiwangsa, Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur



Program pagi itu telah dirasmikan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan. Program ini telah dihadiri oleh hampir 20,000 orang jentera UMNO dari Bahagian-bahagian di dalam Wilayah Persekutuan.

Di dalam ucapan perasmian beliau beberapa aspek penting telah ditekankan terhadap jentera parti yang hadir. Beliau telah meminta semua jentera UMNO di Wilayah Persekutuan untuk mengetepikan segala persengketaan yang wujud di semua peringkat dan juga segala krisis-krisis dalaman. Selain daripada itu, Tan Sri Muhyiddin juga mengingatkan kepada semua supaya melipat-gandakan usaha dan bekerja lebh keras lagi bagi memastikan Wilayah Persekutuan dapat ditawan semula oleh Barisan Nasional. Program-program yang dijalankan biarlah dapat memberi manfaat kepada rakyat tanpa mengira kaum dan haruslah lebih mendekati rakyat/pengundi kerana pengundi adalah "RAJA", Pemberi Mandat dan penetu nasib BN dan juga pemerintahan negara.



Sekalung tahniah buat seluruh warga UMNO Wilayah Persekutuan yang telah bersama-sama memastikan jentera UMNOWP berdiri gah bagi memastikan WILAYAH PERSEKUTUAN dapat ditawan semula daripada pembangkang. Kemenangan calon BN adalah bergantung kepada sokongan dan kekuatan jentera parti.

Bersedia bekerja, Jangan Alpa dan Leka serta Bersatu, Bersetia dan Berkhidmat WILAYAH PERSEKUTUAN PASTI DAPAT DITAWAN.







Razlan's

Razlan's


Kadiaq - Kacang Lupakan Kulit

Posted: 19 Mar 2012 02:59 AM PDT

Semalam YM Dato Tengku Adnan Tengku Mansor menyarankan Kadir untuk melepaskan jawatan sekiranya sudah tidak mahu lagi menjadi Pemimpin UMNO.

Sebelum ini juga saya ada menulis bahawa Kadiaq ibarat duri dalam daging didalam UMNO.

Klik Disini

Hari ini, satu lagi duri yang sekian lama terlekat pada UMNO sudah tercabut, hilangnya duri ini akan menyembuhkan luka dalam yang sering menganggu UMNO untuk terus menuju kemenangan pada PRU akan datang.

Saya cukup hormat kepada Tan Seri Isa Samad, Tan Seri Muhammad Taib dan Tan Seri Rahim Tamby Chick dan  juga pemimpin-pemimpin lama yang masih teguh membela Melayu atas nama UMNO walaupun satu ketika dahulu diketepikan oleh kepimpinan UMNO dalam menjawat jawatan MENTERI.

Ternyata Pemimpin seperti Tan Seri Isa dan Muhammad Taib serta Rahim Tamby Chick mempunya daya juang dan semangat sayang kepada UMNO lebih tinggi sekira nak dibanding dengan Kadiq Sheikh Fadzir.

Setiap Parti mempunyai rahsia untuk menang di Pilihan Raya, cara kerja, cara kempen dan cara promosi yang berbeza-beza dan ini merupakan rahsia sesebuah parti. Cuma mereka yang menjawat jawatan tertentu sahaja akan mengetahui rahsia ini.

Tindakan Kadiaq yang sering menbuka rahsia walaupun ada rahsia itu tidak benar menunjukkan beliau merupakan seorang pengkhianat kepada parti UMNO.

Kadir serupa macam kulit bawang semangatnya, sedikir terusik habis dibuka rahsia dan menikam Parti yang sudah memberi beliau makan selama ini, belum sempat membalas budi UMNO yang menjadikan beliau Menteri dan Pemimpin Parti.. beliau sudah menikam Ahli UMNO dengan pelbagai pendedahan rahsia parti.

Ternyata UMNO tidak memerlukan pemimpin seperti ini, dan kepada sesiapa sahaja yang mahu mengkhianati kepimpinan UMNO dengan membuka rahsia Parti secara terbuka, eloklah keluar parti daripada menjadi duri dalam daging dalam perjuangan Melayu.





PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


MENAWAN HATI PENGUNDI ATAS PAGAR.

Posted: 18 Mar 2012 06:45 PM PDT


62% pengundi muda 'atas pagar'

Seramai tujuh juta pengundi muda akan menjadi faktor penentu dalam keputusan kemenangan calon Barisan Nasional (BN) atau parti pembangkang pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang.

Bagaimanapun, kajian terbaru oleh Makmal Pemuda BN telah memberi wawasan tentang pemikiran golongan pengundi muda dengan kebanyakan mereka mengambil pendirian non-partisan (tidak memihak) berhubung politik negara.

Berikutan majoriti golongan belia bukan penyokong mana-mana parti, kajian itu mendapati tiga daripada lima pengundi muda atau 62 peratus daripada mereka masih 'duduk atas pagar' mengenai parti pilihan mereka.

Hasil kajian ke atas kira-kira 1,000 responden dari seluruh negara itu serta cadangan dasar telah disampaikan oleh Pengerusi Pemuda BN, Khairy Jamaluddin kepada Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak minggu lepas.

Kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik khas selama dua bulan mulai Mac lalu itu bagi membantu parti pemerintah menggubal dasar bersesuaian dengan keperluan generasi muda di negara ini.

Hasil laporan itu akan diumumkan kepada awam pada satu mesyuarat bersama Perdana Menteri dijadual pada 20 Ogos ini.

Kebimbangan utama yang disuarakan oleh responden adalah berkaitan dengan pekerjaan, pendidikan, peningkatan kos hidup dan pengangkutan awam.

"Golongan belia ini akan mengundi mana-mana calon yang mereka fikir lebih baik pada pilihan raya umum akan datang," menurut hasil kajian itu.

Hasil kajian itu adalah serangkai dengan arah aliran politik semasa yang ditonjolkan oleh pelbagai pemerhati dan penganalisis politik termasuk Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Prof Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah.

"Pengundi muda kini lebih berpandangan terbuka dan membina dan mereka tidak menilai sesuatu isu berdasarkan ideologi politik. Sokongan mereka mudah berubah atau bertindak kepada situasi pada bila-bila masa," kata Abu Hassan.

Menurutnya, generasi muda tidak lagi berpegang kepada kata-kata atau janji ahli politik tetapi sebaliknya menilai bagaimana parti-parti berkenaan menangani pelbagai isu.

Bagi Khaw Veon Szu, Pengarah Institut Pembangunan Sosioekonomi dan Penyelidikan (SEDAR), iaitu kumpulan pemikir Parti Gerakan, pula, beliau percaya kebanyakan belia di negara ini masih cenderung kepada pembangkang, walaupun perangkaan 60 peratus pengundi belia 'atas pagar' seperti dilaporkan oleh Mahkamah Pemuda BN.
"Saya percaya pengundi muda 'atas pagar' sebenarnya pada kadar 30 peratus dan saya tidak kata ia akan mencecah sehingga 60 peratus," katanya.
"Pengundi sentiasa berubah secara bulanan tetapi ia hanya sekadar mana tahap perubahan itu.
"Konsensus secara umum bagi golongan muda dan ligat itu pada amnya mereka memihak pembangkang," katanya

Veon Szu berkata, pembangkang mempunyai sedikit 'simpanan tetap' dalam masyarakat Cina dan ini dijelaskan mengapa mereka begitu gigih mendaftar pengundi baru dan muda kerana mereka menganggap golongan itu adalah tambahan kepada 'simpanan tetap' mereka

Bagi memenangi hati pengundi muda, katanya, BN tidak mempunyai masa tetapi sebaliknya perlu mempunyai rancangan drastik bagi mengejar usaha pembangkang mendaftar pengundi baru

Salah satu sektor yang boleh membawa impak segera dan berkesan yang boleh meninggalkan kesan mendalam dalam minda dan hati pengundi muda adalah rombakan dasar pendidikan.

Bagaimanapun, sebilangan pemerhati politik dan ahli parti berpendapat bahawa apa yang BN perlu sekarang ialah penyelesaian kepada masalah yang dibangkitkan oleh golongan ini dan bukan satu lagi kajian untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh belia.

"Anda tidak perlu menjalankan satu kajian untuk mengetahuinya. Sebagai seorang pemuda, saya boleh beritahu apa yang golongan pemuda inginkan – pekerjaan, keselamatan, kualiti hidup yang lebih baik dan urus tabir yang cekap," kata seorang pemimpin pemuda dari sebuah parti komponen BN

Bagaimanapun, sebarang bentuk kajian adalah penting dan dapat membantu BN merangka strategi bagi membantu golongan itu di peringkat bawahan.

Usaha kajian seperti itu adalah langkah tepat seperti dilakukan oleh Pemuda MIC di mana lebih ramai pemimpin muda diberi tanggungjawab di peringkat cawangan dan bahagian.

Ketua Pemuda MIC, T. Mohan, berkata pada 21 Ogos ini, sebanyak 50 cawangan pemuda baru dengan pemimpin baru akan dibentuk selain mendaftar ahli baru sebagai pengundi jika mereka mencapai umur 21 tahun.

"Sebelum ini, kita terpaksa menunggu sehingga seseorang itu melepaskan jawatan atau meninggal dunia. Tetapi kini, kita melakukan rombakan dan maklum balasnya adalah baik.
"Kami kini mempunyai pengerusi cawangan berusia antara 20-an dan 30-an," katanya.

Ketua Pemuda Sosialis DAP (DAPSY), Anthony Loke Siew Fook menjelaskan, kecenderungan pengundi muda kepada parti pembangkang sebahagian besarnya disebabkan faktor 'tolakan' dari BN dan bukan faktor 'tarikan' oleh pembangkang.

"Perebutan mendapatkan sokongan pengundi muda masih terbuka luas. Pengundi muda akan memilih calon yang dapat membuktikan kelebihan yang ada pada diri mereka," katanya

Oleh itu, Siew Fook berkata, pembangkang menumpukan kepada dua pendekatan iaitu pendaftaran pengundi baru secara agresif dan memaklumkan kepada golongan itu bahawa mereka boleh membuat keputusan dengan apa yang mereka fikirkan penting.

Pensyarah Sains Politik, Kolej Universiti Antarabangsa Sedaya (UCSI), Dr. Ong Kian Ming berkata, Pemuda BN tidak mempunyai rancangan bersepadu untuk membabitkan golongan pemuda serta gagal mengetengahkan dasar untuk mereka.

"Misalnya, isu biasiswa. Kita tidak lihat sebarang usaha bersepadu untuk menyelesaikan isu itu sehingga pengumuman oleh Perdana Menteri," katanya.

Pada 10 Julai lalu, Najib mengumumkan bahawa semua pelajar yang memperoleh keputusan 9A+ dan ke atas pada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan ditawarkan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk melanjutkan pengajian di universiti tempatan atau luar negara.

Kian Ming berkata, golongan muda nampaknya lebih cenderung kepada pembangkang tetapi parti pembangkang tidak boleh mengambil mudah berikutan keputusan pilihan raya umum lepas menunjukkan sedikit peningkatan sokongan golongan muda kepada BN.

''Pada PRU 1999 dan 2004, corak pengundian golongan muda menunjukkan penurunan sokongan terhadap BN tetapi pada 2008, terdapat sedikit peningkatan sokongan kepada BN, khususnya dari generasi selepas reformasi berusia antara 21 dan 30 tahun,'' katanya.

Bagaimanapun, katanya, masih ada banyak cabaran bagi pihak pembangkang dan pemerintah tetapi kedua-dua pihak itu telah menampilkan beberapa pemimpin muda yang berjaya mendekatkan diri dengan golongan belia di negara ini. – Bernama

Isu Politik Semasa: Hukum Berdebat - Apa kata ulamak pakatan rakyat ?

Posted: 18 Mar 2012 06:43 PM PDT

Isu Politik Semasa: Hukum Berdebat - Apa kata ulamak pakatan rakyat ?: Apa Hukum Berdebat tentang Agama dalam Islam? Dari Abu Umamah RA, beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: Ù…َا ضَÙ„َّ Ù‚َÙˆْÙ…ٌ بَعْدَ Ù‡ُدً...

TRANSFORMASI PENDIDIKAN : PELUANG KEPADA SI MISKIN.

Posted: 18 Mar 2012 06:15 PM PDT


Pendidikan dan ekonomi: Realiti masyarakat Malaysia — Zul Fikri Zamir Mohamad Munir

March 19, 2012
19 MAC — "Sometimes, the real success of a school is in the shy child who bloomed and became a community leader, the artist who transformed a city centre, the needy child who found a positive role model, or the quirky kid whose creativity later led to a medical breakthrough." — William Mathis 
Laporan Perkembangan Dunia (UNDP 2010) meletakkan Korea Selatan di kedudukan 12, Hong Kong (21), Singapura (27), Brunei (37) dan Malaysia pada kedudukan 51 untuk tahap perkembangan manusia.
Bidang pendidikan menurut ekonomi terbahagi kepada tiga. William Mathis menyatakan yang pertama adalah "unitheoryia", visi yang cenderung melihat pendidikan sebagai komoditi pasaran bebas. Penswastaan diperkenalkan sebagai pilihan menambahbaik kualiti sekolah. Dalam peringkat yang lebih tinggi ia menerangkan sifat kemanusiaan dan pelakuan sosial yang berasaskan "self-interest" berdasarkan persaingan. Persaingan global yang dipaksa bergantung kepada hanya beberapa skor standard adalah sebahagian dari simptom "unitheoryia" ini.   
Ini dapat dilihat jika perbandingan ranking university yang dibuat menerusi QS World University Ranking 2011/2012. Kedudukan University Malaya (UM) 167 dari 207 (naik 40 anak tangga), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 279 dari 263 (turun 16 anak tangga), Universiti Sains Malaysia (USM) 335 dari 309 (turun 26 anak tangga) serta Universiti Putra Malaysia (UPM) 358 dari 319 (turun 39 anak tangga).
Kedua, "measuremyiopia" iaitu petunjuk karakteristik yang mudah diukur dan dipercayai. Petunjuk ekonomi tradisional selalunya adalah wang. Ramai penyelidik misalnya menggunakan skor ujian yang standard untuk meneliti pencapaian sekolah. Penyelidik yang terpengaruh dengan "measuremyiopia" kadangkala menggunakan sebarang data yang boleh diukur, sehingga data kedatangan juga diambilkira. 
Contohnya terdapat perbandingan bahawa setiap seorang dari 4 rakyat Malaysia tidak menamatkan pendidikan menengah di antara 2001 dan 2009. Peratus rakyat Malaysia yang berjaya menamatkan pendidikan menengah pula adalah 68.7 peratus, berbanding Korea Selatan (96.4 peratus), Hong Kong (75.2 peratus) serta Brunei (88.2 peratus).
Ketiga, "regressonia" iaitu pendekatan korelasi berdasarkan bagaimana pembolehubah berubah antara satu sama lain. Pendekatan ini menuntut model statistik untuk memahami sekolah. Pelbagai teknik "regresi linear" seperti "beta weights", "dummy variables" dan model hierarki untuk memberi pandangan impresif mengenai kebenaran boleh didapati melaluinya.
Menariknya di dalam makalah kecil bertajuk "Beware of economist bearing education reform" itu, Mathis mengingatkan tiada satu pun pembolehubah yang digunapakai boleh diklasifikasikan sebagai petunjuk yang baik terhadap apa yang patut diukur. Sebagai contoh menurutnya, skor ujian hanyalah sebahagian kecil dari sekolah, selain senioriti bukanlah petunjuk yang baik untuk mengukur kemahiran mengajar. 
Di negara ini, Kementerian Pelajaran Malaysia bertungkus lumus menyediakan 1,001 kemudahan serta aplikasi yang terbaik buat rakyatnya. Model seperti MBMMBI, LINUS, KSSR dan KSSM atau Sekolah Kluster bukan sesuatu yang asing buat masyarakat. Walaubagaimanapun, masih wujud keadaan di mana terdapat murid-murid yang tidak bernasib baik tercicir dari sistem yang diiktiraf antara terbaik di dunia ini. Maka timbul persoalan, mengapakah sistem yang baik ini masih tidak mampu menyediakan sebuah persekitaran sama rata di antara setiap murid yang berada di sekolah?
Jawapannya adalah peluang. Ketika Teach For The Needs ditubuhkan, kami hanya membayangkan bagaimanakah sebuah masyarakat dapat dibangunkan jika setiap murid yang hadir ke sekolah diberikan peluang yang sama rata. Realitinya di Malaysia, murid yang memerlukan ini berada di mana-mana. Murid kelas corot, anak yatim serta mereka yang datang dari keluarga miskin bukan hanya terdapat di kampung atau kawasan pedalaman, tetapi juga di bandaraya besar seperti Kuala Lumpur. Murid seperti ini, tidak mampu membayar kos kelas tusyen sebagaimana rakan mereka yang lebih bernasib baik.
19 Mac 2012 ini, sekumpulan guru muda akan memulakan program kelas percuma untuk anak-anak yang memerlukan merangkumi tiga golongan yang disebutkan di atas.  Untuk ambilan pertama, sekolah yang terlibat merentas Kuala Lumpur sehingga ke pedalaman tahap 3 di Sarawak iaitu; SK Wangsa Maju, KL, SK Taman Midah 2, Cheras, SK Ubai, Pekan, SK Jalan Hang Tuah 2, KL, SK Jugra, Banting, SK Labang, Sebauh, SK Sungai Setiam, Bintulu, SK Bukit Mawang, Bintulu, SK Fateh Abdul Samad, Kuantan, SK Satak, Raub, SK Long Semadoh, Lawas, Sarawak, SK Abang Abdul Rahman, Saratok, Sarawak serta  SK Kampung Luak, Miri.
Menariknya, kesanggupan 13 orang duta Teach For The Needs bekerja sukarela tanpa mengharapkan insentif ini menjadi anti-tesis terhadap skeptik masyarakat mengenai guru. Pengalaman kurang dari tiga tahun tidak membataskan mereka untuk meluangkan masa sekitar 3 ke 4 jam seminggu untuk membantu murid kelas corot menghadapi peperiksaan UPSR sehingga Oktober 2012 nanti. Selain cabaran mengajar kelas corot, guru muda ini juga berdepan cabaran mengubah persepsi masyarakat terhadap guru dan seterusnya terhadap sistem pendidikan nasional.
Ruang yang lebih besar akan wujud sekiranya 13 guru muda ini mampu menjadi "role model" buat murid yang memerlukan ini. Sekiranya mereka berjaya menarik minat murid untuk belajar dan seterusnya berjaya, mitos ekonomi mengenai "lingkaran syaitan" yang selama ini membelenggu masyarakat kelas bawah akan dapat dihapuskan. Lebih besar dari itu, masalah sosial secara tidak lansung akan dapat diatasi.
Malah perkara yang lebih menarik adalah, melalui Teach For The Needs juga masyarakat boleh berganding bahu dengan guru untuk menyelesaikan masalah ketidakadilan sistem pendidikan yang sedang kita hadapi kini. Ketika guru muda kita menderma lebih 4 jam seminggu untuk membantu murid yang memerlukan ini, masyarakat boleh turut sama menderma tenaga serta idea untuk membantu para guru tersebut.
Sehingga kini, kami di Teach For The Needs sedang merangka untuk membekalkan majalah, surat khabar serta buku latihan percuma buat lebih 100 murid yang terpilih menyertai program ini di dalam ambilan pertama ini. Selain itu, sebuah program untuk menyokong Teach For The Needs telah berjalan pada 6 Mac 2012 yang lalu di Warwick University, Coventry, UK di bawah seliaan pelajar Malaysia di sana. Program malam akustik bertajuk Song For Friends ini khas untuk memperkenal serta menyatakan sokongan terhadap Teach For The Needs. Lebih dari 60 orang hadir dengan jumlah peserta yang membuat persembahan bertemakan "Dari Melaka ke United Kingdom" itu mencecah 10 orang.
Ini adalah sebahagian dari contoh bagaimana masyarakat boleh campur tangan dalam masalah pendidikan secara terus tanpa menunggu pihak kementerian menyelesaikannnya. Kritikan dan pandangan objektif adalah baik, walaubagaimanapun isu yang lebih besar sepatutnya ditumpukan terhadap bagaimana guru dan masyarakat boleh berganding bahu mencari sisi penyelesaian yang lebih konkrit.
Teach For The Needs juga terus mendapat respon yang positif. Terbaru, 13 penunggang basikal muda dari National Taiwan Sports Universiti telah menyatakan kesediaan mereka untuk turut sama mempromosi serta menyokong Teach For The Needs ketika jelajah mengelilingi Malaysia sekitar Jun 2012 nanti. Kita perlukan lebih banyak idea kreatif seperti ini untuk menyelesaikan pelbagai jenis masalah masyarakat tanpa perlu menunggu pihak berwajib menyelesaikannya. 
Negara juga perlukan lebih banyak guru untuk menyertai kami di Teach For The Needs, agar lebih ramai murid yang memerlukan dapat dibimbing serta diberi peluang menerima pendidikan yang sama taraf dengan murid kelas hadapan. Walaubagaimanapun, jika anda bukan seorang guru, anda boleh menyertai kami untuk sama-sama menawarkan kritikan, tenaga mahupun idea bagaimana bantuan boleh disalurkan secara terus untuk mengurangkan beban guru yang menyertai program ini, serta menawarkan peluang pendidikan yang lebih baik buat murid yang memerlukan. Sertai kami di www.teachfortheneeds.blogspot.com atau cari kami di Facebook (Teach For The Needs).
Ekonomi memberi kesan kepada bidang pendidikan. Namun realitinya di Malaysia, masyarakat boleh menentukan samada untuk menyelesaikan masalah tersebut secara bersama, atau tidak. 
"A liberal education is at the heart of a civil society, and at the heart of a liberal education is the act of teaching." — A. Bartlett Giamatti
* Zul Fikri Zamir Mohamad Munir adalah pelajar pasca-siswazah di Universiti Malaya serta Co-Founder bersama Asmidar Alias di dalam Teach For The Needs



Semakan dasar pendidikan

PENGUMUMAN oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini tentang penubuhan jawatankuasa menyemak semula dasar dan pelaksanaan pendidikan di negara ini seharusnya mengusik deria semua pihak dari orang tua hingga kanak-kanak yang sudah pandai membezakan perkara buruk dan perkara baik.

Hal ini sewajarnya demikian kerana pendidikan adalah segala-galanya bagi negara Malaysia yang aman dan makmur ini. Rekod menunjukkan bahawa pembangunan pendidikan adalah sektor kemajuan negara terbaik. Meski banyak melalui gelombang cabaran, data-data memihak kepada kenyataan bahawa sektor pendidikan berjaya cemerlang mengatasi segala pukulan gelombang tersebut berbanding upaya-upaya negara dalam sektor lain.

Pengumuman bahawa Prof. Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak bekas Naib Canselor Universiti Sains Malaysia yang sangat berpengalaman itu mempengerusikan jawatankuasa yang dimaksudkan sangat dialu-alukan. Saya yakin beliau akan memimpin jawatankuasa itu dengan pendekatan saintifik yang tepat bukan berpandukan semangat sahaja yang berkobar-kobar tetapi berada di awang-awangan atau atas pertimbangan tahyul-tahyul politik yang kerap membingungkan.

Sudah tentu aspek politik tidak boleh dikesampingkan kerana ia juga sebahagian daripada urat nadi kesejahteraan negara, namun semua pertimbangan politik itu hendaklah dianalisis secara saintifik berpandukan data konkrit bukan dengan buaian lagu sentimental.

Sebagai seorang yang terlatih dalam bidang farmasi, Dzulkifli hendaklah menyuntik dirinya dengan ubat pelali daripada dijangkiti wabak sentimental itu. Dia hendaklah tidak melayan jelingan menikam atau suara keras anggota jawatankuasa itu nanti, tapi dengar apa isi dan maksud suaranya yang nyata dan yang tersembunyi.

Sambil mempertimbangkan praktikaliti suasana semasa Dzulkifli hendaklah tidak membelakangi dasar-dasar yang lepas sambil tidak pula taksub mempertahankannya. Untuk tujuan itu wajiblah dia meneliti dua akta penting terdahulu iaitu Akta Pelajaran 1961 dan Akta Pendidikan 1996. Jarak masa 35 tahun diambil bagi melaksanakan Akta Pelajaran 1961 sebelum dianya disemak berbanding Akta 1996 yang belum mencapai usia baligh 15 tahun.

Beliau hendaklah mula bermenung bermuhasabah mengapa dasar yang baharu berusia empat belas tahun itu hendak disemak?

Jawapan seperti 'dunia telah berubah dengan pantas' mungkin jawapan yang sangat memujuk dan munasabah, namun beliau hendaklah tidak terus tergoda dengan jawapan mudah, sebaliknya berpegang teguh kepada prinsip saintifik bahawa kebenaran hendaklah diselongkar dari segenap penjuru. Setelah ditemui dengan nyata dan yakin potonglah tumor, kudis atau lebihan lemak yang tidak menyihatkan tetapi jangan abaikan intan permata yang ada di dalamnya yang boleh digilap sampai berkilau.

Selain itu, Dzulkifli juga hendaklah meneliti Penyata Razak 1957 dan Ordinan Pelajaran 1957 yang merupakan hembusan roh pertama dunia pendidikan Malaysia merdeka. Akta-akta lain yang mesti diteliti juga termasuk Akta Bahasa Kebangsaan 1964, 1967 dan semakan 1971.

Demikian juga Akta Universiti dan Universiti Kolej 1975 dan semakannya 1975 dan 1996; Akta Politeknik 1974, Akta Majlis Peperiksaan 1980, Akta IPTS 555, 1996 dan Akta 556 LAN 1997.

Sudah tentu Dzulkifli juga akan dengan teliti membaca semula laporan-laporan negara mengenai pelajaran atau pendidikan yang terdahulu seperti Laporan Rahman Talib (1960), Laporan Mengenai Pengajian Tinggi 1967 dan Laporan Universiti Malaya selepas 13 Mei 1970 dan Laporan Mahathir 1979.

Jawatankuasa yang akan bermesyuarat itu nanti akan menghadapi pelbagai cabaran yang memerlukan keberanian mengusik beberapa perkara sensitif dan sentimental tetapi amat penting untuk diteliti dalam konteks Malaysia menjadi negara bangsa dalam millenium 21 yang memerlukan kekuatan dan kepantasan luar biasa.

Malaysia, yang mempunyai tiga kategori institusi pendidikan seperti Seksyen 16 Akta Pendidikan 1996 iaitu institusi pendidikan kerajaan; institusi pendidikan bantuan kerajaan dan; institusi pendidikan swasta, mungkin boleh diibaratkan seperti sebuah kenderaan yang mempunyai beban berat dan mengganggu sistem mekanikal yang saling bercanggah untuk terbang seperti kilat di angkasa lepas. Beranikah Dzulkifli mengusiknya?

Beranikah juga nanti jawatankuasa itu menyentuh Seksyen 2 Akta Pelajaran 1996 yang antara lain di dalamnya terkandung kedudukan sekolah Cina dan sekolah Tamil, demi menjayakan hasrat melahirkan kesatuan negara Malaysia?

Dasar terbuka pentadbiran awam yang diumumkan kerajaan baru-baru ini mudah-mudahan akan disentuh juga oleh jawatan kuasa ini nanti. Akta Pendidikan 1996 nampaknya seperti mundur dalam konteks pelantikan meskipun tidak ramai orang mengetahuinya.

Akta Pelajaran 1961 misalnya membiarkan secara terbuka sesiapa sahaja boleh dilantik untuk menjadi Ketua Pengarah Pelajaran tetapi Akta 1996 menyebut dengan terang bahawa Ketua Pengarah Pendidikan boleh dilantik daripada kalangan penjawat Perkhidmatan Pelajaran sahaja.

Pemikiran Tan Sri Mohd. Sidek Hassan, Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang membawa gagasan perkhidmatan awam terbuka harus disokong dan dilihat sebagai langkah berani dan kehadapan demi kecemerlangan kepimpinan pendidikan juga. Akta Pelajaran 1961 menyamai hasrat KSN menjadikan Jawatan Utama di Kementerian-Kementerian sebagai Jawatan Terbuka yang baru-baru ini diumumkan.

Demikian juga kuasa melantik yang saya sering timbulkan dalam beberapa tulisan terdahulu tentang bagaimana berpindahnya beberapa kuasa daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong kepada orang politik/eksekutif iaitu Menteri. Akta Pelajaran 1961 menyebut kuasa Yang di-Pertuan Agong melantik Ketua Pengarah Pelajaran, Ketua Pendaftar Sekolah, Ketua Pendaftar Guru, Timbalan Pendaftar Guru, Ketua Nazir Sekolah dan Pengelola Peperiksaan.
Adakah bijaksana sekiranya kuasa Yang di-Pertuan Agong membuat pelantikan itu dikembalikan, terpulang 
sepenuhnya kepada kebijaksanaan jawatankuasa itu nanti menelitinya semula. Demikian juga dengan pelantikan naib canselor yang dahulunya di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong dengan nasihat Perdana Menteri yang kemudian dipindahkan kepada kuasa Menteri dalam Akta Pendidikan 1996. Tidak ramai ahli masyarakat sekolah dan universiti yang menyedari akan perpindahan kuasa-kuasa ini pada 1996.

Pengalaman Dzulkifli dalam Persatuan Institusi Pengajian Tinggi Asia Tenggara (ASAIHL) dan di Persatuan Antara Bangsa Universiti-universiti yang berpusat di Eropah dan Amerika Selatan yang pernah saya turut sertai tentu mempunyai pengaruh semasa dia mempengerusikan siri perbincangan itu nanti.

Namun amat munasabah sekiranya beliau sentiasa beringat untuk mempunyai 'nyiru tempatan' untuk menapis dan mengayak 'antah-antah' yang mungkin tidak sesuai dengan saripati keperluan dan peradaban Malaysia yang tidak sepatutnya merasa rendah diri dengan peradaban dari dunia Eropah.

Pengalaman beliau di dalam dua badan itu akan memberikan keupayaan melihat Malaysia dengan keunikannya tertentu, kedudukan pendidikan Malaysia dalam konteks wilayah Asia Tenggara dan kedudukan pendidikan Malaysia dalam konteks dunia. Dalam konteks pengajian tinggi Dzulkifli tentu sangat fasih dengan kandungan Proses Bologna dana Triti Lisbon di Kesatuan Eropah.

Saya jangka antara variabel yang akan diteliti oleh Dzulkifli dan rakan-rakannya nanti akan meliputi soal falsafah dan dasar pendidikan, sistemnya, pentadbiran, kepimpinan, isi kandungan, penilaian dan pengukuran pencapaian, guru, murid, alam keliling fizikal dan bukan fizikal dan antisipasi senario masa depan.

Apa pun yang bakal dihasil dan dilapor oleh jawatankuasa ini nanti, saya menantikan sebuah laporan dan cadangan yang dibuat berdasarkan pemikiran yang bebas, waras dan saintifik.

Unsur-unsur sentimental dan tahyul hendaklah diminimumkan. Meski pun demikian laporan itu hendaklah bertapak kukuh di atas asas peradaban Malaysia dengan segala kebanggaan terhadap khazanah-khazanah sejarah dan ilmunya serta keberanian belayar di lautan luas masa depan.

Kesudahannya biarlah cadangan-cadangannya nanti jelas mempunyai semangat 'di mana bumi di pihak di situ langit dijunjung'.

Pengikut